Loading

Nieuwe beleidscultuur

Een financieel gezonde gemeente

Vaststelling

In Oosterzele zien we dat het gemiddeld netto belastbaar inkomen per inwoner ruim hoger is dan het gemiddelde in Vlaanderen (ongeveer 25.000 euro tegenover 22.000 euro in Vlaanderen). Ondanks dit hogere inkomen is de financiële schuld per inwoner in Oosterzele ongeveer hetzelfde als in Vlaanderen (ca. 1.260 euro per persoon).

Daarnaast blijkt dat van 2020 tot 2025 een groter percentage van de uitgaven (8,31%) naar 'algemene financiering' gaat (terugbetalen van aangegane leningen en schulden), wat aanzienlijk meer is dan in vergelijkbare gemeenten (2,76%).

Bovendien heeft Oosterzele in de voorbije periode slechts 40-45% van de geplande investeringen gerealiseerd.

Visie

Bij #pro9860 streven we naar een doordachte en weloverwogen aanpak op lange termijn die leidt tot een financieel gezonde en transparante gemeentelijke organisatie. Een aanpak waarbij de belangen van zowel de gemeente als haar burgers centraal staan.

Voorstellen

Wist je dat we meer dan 200 voorstellen hebben om onze visie kracht bij te zetten binnen de 18 verschillende thema's?

Wil je onze voorstellen leren kennen, kom dan op 7 september naar GC De Kluize.



Om iedereen de kans te geven kennis te maken met het volledige programma alsook met onze kandidaten van #pro9860, organiseren we op zaterdag 7 september een heuse expeditie-dag (tussen 11:00 - 15:00). Iedereen kan die dag de zaal van GC De Kluize binnenspringen om het programma van #pro9860 te ontdekken.

Uiteraard bestaat ook de mogelijkheid om kennis te maken met onze 23 kandidaten en in gesprek te gaan.

Iedere bezoeker kiest hoe lang hij/zij blijft (5min? 15min? uurtje?.... maakt niet uit) en dit zonder enige verplichting… gewoon even komen ontdekken waar #pro9860 voor staat inclusief onze waarden en wat juist onze plannen zijn.

Iets uniek, niet? Dit evenement is uiteraard gratis.

Na de ontdekking krijgen de bezoekers, indien gewenst, een uitgeprinte versie van ons programma mee om thuis rustig na te lezen.

  • Efficiëntie en transparantie in de samenwerking tussen bestuur en administratie
    Een optimale samenwerking tussen het gemeentebestuur en de administratie is van groot belang voor het financiële welzijn van de gemeente. Om verspilling van middelen te voorkomen en de kosten te beheersen, worden de volgende maatregelen ingevoerd:
    • Maandelijkse feedbackmomenten
      Door maandelijkse feedbackmomenten te organiseren tussen het managementteam van de gemeente en het gemeentebestuur, worden niet alleen operationele kwesties besproken, maar ook financiële prestaties en budgetafwijkingen geëvalueerd. Dit zorgt ervoor dat financiële middelen effectiever worden beheerd en tijdig worden bijgestuurd indien nodig.
    • Capaciteitsverhoging door opleidingen
      Door te investeren in gerichte opleidingen voor het personeel, verbeteren we de operationele efficiëntie en verminderen we de noodzaak voor externe consultants en ad-hoc oplossingen, wat op termijn leidt tot kostenbesparingen.
    • Neutraliteit bij bezwaren
      Het strikt volgen van de regelgeving zonder politieke inmenging zorgt voor een eerlijke en voorspelbare toepassing van beleid. Dit vermindert de kans op juridische geschillen en daarmee gepaard gaande kosten, en verhoogt het vertrouwen van burgers in het financieel beleid.
  • Realistisch investeringsbeleid
    Een realistisch investeringsbeleid is cruciaal voor de financiële gezondheid van de gemeente. De huidige realisatiegraad van investeringen ligt tussen 40% en 45%. Om dit te verbeteren, stellen wij de volgende acties voor:
    • Verhogen realisatiegraad
      Investeringsnoden dienen beter afgestemd te worden op de realiteit. Het heeft geen zin om budgetten vast te houden voor een project waarvoor die middelen niet zullen (kunnen) worden gebruikt. Voor investeringen die niet uitgevoerd worden, dient in het ‘slechtste geval’ het budget geschrapt te worden. Dit vermindert de voorafnames op het investeringsbudget en zorgt ervoor dat beschikbare middelen effectiever worden ingezet.
    • Focus op kerntaken
      a Door bepaalde diensten zoals de poetshulp en zorgdienst uit te besteden aan Zorgband, realiseren we een netto besparing van 400.000 euro per jaar, wat neerkomt op een totale besparing van 2,4 miljoen euro over de hele legislatuur. Door op kerntaken te focussen kan de gemeente efficiënter werken en middelen vrijmaken voor andere prioriteiten.
  • Correct innen van bestaande belastingen en retributies Het is essentieel dat de gemeente de bestaande belastingen en retributies op een correcte manier int. Dit geldt met name voor belastingen op leegstand en verkrotting. Door deze zonder inmenging correct te innen, zorgen we voor een eerlijke bijdrage van alle burgers en bedrijven en voorkomen we verlies aan inkomsten.
  • Focus op beschikbare subsidies & financiering Om optimaal gebruik te maken van beschikbare subsidies, stellen wij voor om een bestaande ambtenaar als subsidieambtenaar aan te stellen. Dit hoeft niet noodzakelijk een fulltime functie te zijn; de taken kunnen geïntegreerd worden in het reeds bestaande takenpakket. De subsidieambtenaar zorgt voor een subsidietoets in elk nieuw gemeentelijk dossier, wat leidt tot betere financieringsmogelijkheden en minder druk op het gemeentebudget.
  • Innovatieve Tax-shift
    Wij stellen voor om de bedrijfsbelasting (50 euro per bedrijf per jaar) en de gezinsbelasting (62 euro per jaar per gezin) af te schaffen. Dit betekent een minder inkomst van 120.000 euro per jaar voor de bedrijfsbelasting en 300.000 euro per jaar voor de gezinsbelasting. De financiering hiervoor wordt gevonden door:
    • Belastingverhoging voor vervuilende bedrijven
      Door vervuilende bedrijven zwaarder te belasten, dragen zij meer bij aan de kosten van hun vervuiling.
    • Retributie op afvalophaling
      Volgens het principe van 'de vervuiler betaalt', wordt de retributie op afvalophalingen verhoogd, hierdoor vervangen we een forfaitaire belasting door een gerichte retributie die eerlijker de kosten verdeelt voor de afvalophaling. De bedoeling is dat het totale volume afval verkleint (bewustmaking) en eerlijker verdeeld wordt over de gebruikers van de dienst.
    • Minder administratief werk
      Door het verminderen van administratieve lasten en de efficiëntere inzet van personeel, zoals eerder vermeld, kunnen we bestaande middelen herverdelen en zo de financiële impact van de afschaffing van deze belastingen opvangen. Bepalen van niet relevante taken, opportuniteiten om efficiënter te werken worden in samenspraak met het managementteam vastgelegd.
  • Regelgeving subsidies verenigingen
    Een efficiënte en doelgerichte toewijzing van subsidies aan verenigingen is belangrijk voor het stimuleren van maatschappelijke initiatieven. Naast de huidige jaarlijkse bijdrage voor werkingsmiddelen willen we meer projectmatige subsidies stimuleren. Dit houdt in dat verenigingen naast de vaste jaarlijkse ondersteuning, specifieke subsidies kunnen aanvragen voor afzonderlijke projecten. Hierdoor kunnen middelen doelgerichter en effectiever worden ingezet. Dit houdt in:
    • Projectmatige subsidies
      Verenigingen kunnen subsidies aanvragen voor specifieke projecten naast een vaste jaarlijkse bijdrage. Dit zorgt ervoor dat middelen worden ingezet voor concrete initiatieven met duidelijke doelstellingen.
    • Duidelijke regelgeving en evaluatie
      Er wordt een helder kader opgesteld voor de toekenning van subsidies, met specifieke criteria waaraan projecten moeten voldoen. Na afloop van elk project vindt een grondige evaluatie plaats om te beoordelen of de doelstellingen zijn behaald en om te leren voor toekomstige projecten.
jorick vandaele

Jorick
Vandaele

marnix raman

Marnix
Raman

steven rouckhout

Steven
Rouckhout

orville cottenie

Orville
Cottenie