Loading

Dynamische samenleving

Mobiliteit en verkeersveiligheid

Vaststelling

Mobiliteit betekent de mogelijkheid om ons te verplaatsen van punt A naar punt B, en dit zowel binnen Oosterzele, als tussen Oosterzele en naburige gemeenten en voorzieningen (vb. zwembad, ziekenhuis, winkels, school, werk, enz.). We spreken met andere woorden over de basisbereikbaarheid voor iedereen. Echter, onze samenleving verandert in snel tempo. Klimaat, politiek, economie of zelfs een gezondheidscrisis beïnvloeden de manier waarop we ons verplaatsen.

Uit gesprekken met inwoners en belangengroepen blijkt dat er ruimte is voor verbetering op het gebied van mobiliteit en verkeersveiligheid. Dit wordt bevestigd door de recente gemeentescan:

  • 53% vindt dat er onvoldoende fietsstallingen zijn.
  • 53% vindt dat er onvoldoende fietsstallingen zijn.
  • 59% vindt dat er onvoldoende fietsinfrastructuur is.
  • 48% voelt zich niet veilig op de fiets.
  • 51% voelt zich niet veilig op weg naar school.
  • 43% is tevreden over de staat van voetpaden.
  • 50% is tevreden over de staat van de fietsinfrastructuur.
  • 51% ervaart hinder door onaangepaste snelheid en 34% door sluipverkeer.

Visie

“Samen onderweg naar een duurzame mobiliteit”

Mobiliteit moet positief worden bekeken, als middel om mensen te ontmoeten, om te gaan werken en te winkelen. #pro9860 streeft naar een herziening van mobiliteit om de impact op maatschappij en omgeving te verbeteren.

Het uitgangspunt van #pro9860 is dat een duurzame mobiliteitskeuze pas als vanzelfsprekend zal worden aangevoeld als ze tegelijkertijd makkelijk, comfortabel, vlot en veilig is. Dat is precies het doel van dit mobiliteitsprogramma. Als we ons daartoe samen engageren met als leidraad de 4 basisprincipes: verminderen, verschuiven, verschonen en verkeersveilig, zijn we in Oosterzele op weg naar een duurzame mobiliteit.

Voorstellen

Wist je dat we meer dan 200 voorstellen hebben om onze visie kracht bij te zetten binnen de 18 verschillende thema's?

Wil je onze voorstellen leren kennen, kom dan op 7 september naar GC De Kluize.



Om iedereen de kans te geven kennis te maken met het volledige programma alsook met onze kandidaten van #pro9860, organiseren we op zaterdag 7 september een heuse expeditie-dag (tussen 11:00 - 15:00). Iedereen kan die dag de zaal van GC De Kluize binnenspringen om het programma van #pro9860 te ontdekken.

Uiteraard bestaat ook de mogelijkheid om kennis te maken met onze 23 kandidaten en in gesprek te gaan.

Iedere bezoeker kiest hoe lang hij/zij blijft (5min? 15min? uurtje?.... maakt niet uit) en dit zonder enige verplichting… gewoon even komen ontdekken waar #pro9860 voor staat inclusief onze waarden en wat juist onze plannen zijn.

Iets uniek, niet? Dit evenement is uiteraard gratis.

Na de ontdekking krijgen de bezoekers, indien gewenst, een uitgeprinte versie van ons programma mee om thuis rustig na te lezen.

  • #pro9860 start een "Beleidsforum voor Mobiliteit- & Verkeersveiligheid om duurzame en veilige mobiliteit te bevorderen. Dit forum benut de kennis van inwoners, deskundigen, en verenigingen, en verschilt van adviesraden door actieve overheidsparticipatie. Het doel is strategische en tactische plannen te ontwikkelen en problemen in deelgemeenten aan te pakken. Regelmatige evaluaties en verbeteringen worden besproken met politieke organen.
  • Verminderen van het aantal verplaatsingen
    • Instellen van normen voor parkeerruimte per voorziening en ontmoedigen van parkeren op de rijbaan.
    • Gebruik van de Mobiscore om de bereikbaarheid van nieuwe woonvoorzieningen te beoordelen.
    • Bedrijven worden aangemoedigd om naar een geschikte, duurzame zone te verhuizen.
    • Gecentraliseerde bezorging en veilige fietsstallingen bij Hoppinpunten.
    • Bevorderen van duurzame mobiliteit via evenementen en campagnes.
  • Verschuiven naar duurzamere verplaatsingswijzen
    • We formuleren aanbevelingen voor meer verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer, volgens het STOP-principe. Dit principe staat voor de rangorde van vervoersmiddelen, die vertrekt vanuit de Stappers (voetgangers), Trappers (fietsers), Openbaar vervoer en eindigt de minst wenselijke mobiliteitsvorm, het Privé gemotoriseerd vervoer.
    • We zetten in op leefkwaliteit door een verbetering van de wegomgeving en snelheidsregimes die als vanzelfsprekend worden aangevoeld.
    • Samenwerking met belangengroepen om een visie op trage mobiliteit te ontwikkelen en investeren in een team dat snelle interventies mogelijk maakt bij problemen
    • Verbeteren van verkeersveiligheid rondom scholen in samenwerking met kinderen, ouders, leerkrachten en buurtbewoners.
    • Verbeteren van de toegankelijkheid en kwaliteit van de basisinfrastructuur voor voetgangers en in het bijzonder voor personen met een verminderde mobiliteit.
    • Prioriteit geven aan het voorkomen van fietsdiefstal door de inzet van camera’s en door fietsers aan te zetten hun fiets te registreren in het bestaande centraal fietsregister.
    • Verbeteren van de fietsinfrastructuur en ondersteunen deelsystemen.
    • Verbeteren van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer door de aanleg van bus- en tramhaltes die vlot toegankelijk zijn, in het bijzonder voor personen met een verminderde mobiliteit.
    • Verlagen van de instapkosten en uitbreiden van deelauto- en fietssystemen.
    • Realiseren van Hoppinpunten die vooropgesteld zijn en ondersteunen van duurzame mobiliteitscampagnes.
    • Aanmoedigen van bedrijven om vervoersplannen te ontwikkelen.
    • Verstrekken van duurzame onthaalpakketten inzake mobiliteit aan nieuwe inwoners.
    • Stimuleren van gemeentepersoneel om minder de auto te gebruiken.
  • Verschonen van verplaatsingen
    • Uitbreiden van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.
    • Voorzien in laadplaatsen voor deelwagens en taxi’s, met gebruiksvriendelijke laadpalen.
  • Verkeersveiligheid
    • Er komt een evaluatie van gevaarlijke verkeerspunten met experts om curatieve maatregelen te treffen en te monitoren via een dynamische lijst. Communicatie met inwoners over genomen maatregelen is voorzien.
    • Problemen met de weginfrastructuur worden binnen 2 weken visueel geïnspecteerd en gerapporteerd. Het meldpunt voor gevaarlijke situaties wordt beter bekendgemaakt en communicatie over wegenwerken wordt verbeterd.
    • Kruispunten met verkeerslichten moeten waar mogelijk conflictvrij worden ingericht voor voetgangers en fietsers. Bedelknoppen worden herzien waar mogelijk.
    • Verkeersveiligheid en comfort voor voetgangers en fietsers op gemeentewegen worden prioriteit, met aandacht voor kwetsbare weggebruikers en het creëren van veilige, groene omgevingen rondom scholen.
    • De "Moordstrookjes" langs gewest- en gemeentewegen worden vervangen door veilige fietspaden of gemengd verkeer, volgens het Fix The Mix-concept.
    • Het streven naar nul verkeersdoden is het beleidsdoel, met focus op het snel invoeren van noodzakelijke maatregelen en het oplossen van zware dossiers.
    • Onderzoek naar de invoering van GAS 5-regelgeving voor het handhaven van snelheidsovertredingen.
    • We gaan voor aangepaste en coherente snelheidsregimes, rekening houdend met lokale situaties en in overleg met de bevolking.
    • Oosterzele ontwikkelt een snelheidsplan volgens het 30-50-70-principe, gebaseerd op weginfrastructuur en actieve weggebruikers.
    • Zone 30 en fietsstraten worden weloverwogen ingezet, met focus op situaties zoals schoolomgevingen, en keuze voor vaste of dynamische borden.
    • Verkeersopvoeding voor basisonderwijs en specifieke doelgroepen, met aandacht voor fietslessen voor werkzoekenden en integratietrajecten.
    • We moedigen het gebruik van fietshelmen aan en zetten initiatieven op zoals het thuisbrengen van jongeren door verantwoordelijke chauffeurs.
    • Er komen lessen in fietsvaardigheid voor ouderen met elektrische fietsen.
    • Actieve bestrijding van sluipverkeer en vrachtwagens in drukke centra, met aandacht voor landbouwverkeer en dodehoekcamera’s op gemeentelijke vrachtwagens
    • De voorrangsregeling ter hoogte van kruispunten moet logisch aanvoelen. Daartoe zullen de kruispunten in kaart gebracht worden, worden geëvalueerd en waar nodig zal de voorrangsregeling worden aangepast.
alexander platteeuw

Alexander
Platteeuw

karel hofman

Karel
Hofman

marnix raman

Marnix
Raman

tom de block

Tom
De Block

tristan mees

Tristan
Mees